Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Jak zrozumieć fizykę?Jak zaciekawić uczniów fizyką i pokazać im, że nie jest taka trudna ? Na te pytaniaszukają odpowiedzi nie tylko uczniowie, ale również nauczyciele, którzy całym sobą starają się przekazać tak cenioną wiedzę. Na szczęście Pani Ilona Śmigas znalazła sposób, aby klasy I i II mogływziąć udział w fascynujących eksperymentach z ciekłym azotem w roli głównej . Pomogły jej w tym dwie równie niezawodne specjalistki od chemii- Pani Jowita Kalarus-Ostrouch oraz języka niemieckiego – Pani Olga Dydak.
Wraz z dniem 04.02.2014r. autobus pełen licealistów siewierskiego LO wyruszył do Instytutu Fizyki im. Augusta Chełkowskiego, przy Uniwersytecie Śląskim w Katowicach na mrożące krew w żyłach pokazy z ciekłym azotem. Eksperymenty polegały na dokładnym poznaniu właściwości tego gazu, schłodzonego do -195,8°C, który w takiej temperaturze zamienił się w niezwykle interesującą ciecz! W ten sposób uzyskaliśmy wiele zaskakujących odpowiedzi na nurtujące nas pytania typu: ile nadmuchanych baloników zmieści się w małym pojemniku z ciekłym azotem?, jak zmieniają się własności sprężyste ciał stałych w niskich temperaturach?, w jaki sposób można zrobić silnik odrzutowy z piłeczki ping- pongowej?Ale to nie koniec zabawy! Uczniowie wykazali się dużą aktywnością, dzięki czemu oprócz suchych słów i oglądania mogli sami doświadczyć jaką frajdę sprawia ciekły azot.
Ponad to nadarzyła się okazja by licealiści: siedząc na dużej sali i słuchając wykładowcy, mogli poczuć się jak prawdziwi studenci, którzy niczym bohaterowie cytatu Konfucjusza zobaczyli i zapamiętali, zrobili i zrozumieli.
Aleksandra Łabuś